Pengembangan Kemampuan Membaca Kitab dengan Metode Sorogan di Madrasah Assunniyyah Kencong Jember

  • Nor Holis bin Nafsah Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyah Kencong Jember Jawa Timur
Keywords: Sorogan, Method, Reading ability

Abstract

The right method is one of the keys to the success of foreign language learning for students, especially Arabic. This research explores the process of mentoring and implementing the sorogan method in improving the ability to read the books of students of grade 6 ibtidaiyyah madrasah diniyyah assunniyyah kencong jember. and by applying this method, it is hoped that it can train students in improving the development of Arabic grammar, making it easier to read and understand the contents of the yellow book well. The research method used in this research is a qualitative method. This research concludes that the sorogan method gives significant results in triggering enthusiasm for learning and increasing the ability to read the yellow book of students in grade 6 ibtidaiyyah madrasah diniyyah Assunniyyah Kencong Jember.

References

Afif, M. (2019). Penerapan Metode Sorogan dalam Meningkatkan Baca Kitab di Pondok Pesantren Tarbiyatun Nasyi’in: artikel. KABILAH: Journal of Social Community, 4(2), 34-43.

Akbar, A., & Ismail, H. (2018). Metode pembelajaran kitab kuning di pondok pesantren Daarun Nahdhah Thawalib Bangkinang. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 17(1), 21-32.

Anwar, C. (2020). Metode Sorogan Dalam Pembelajaran Membaca Al-Qur’an di Pondok Pesantren. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam, 19(2), 164-181.

Arifin, A., & Ristianti, D. H. (2022). Metode Sorogan Dalam Meningkatkan Minat dan Keterampilan Membaca Kitab Kuning Santri Al-Afiyah Bogor Jawa Barat. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 11(1), 24-36.

Ghofur, M. A., & Husniah, H. (2022). Metode Muḥāfaẓah Naẓam Jurūmiyyah untuk Memudahkan Baca Kitab Kuning. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 4(1), 10-16.

Ifendi, M. (2021). Metode Pembelajaran Kitab Kuning Di Pondok Pesantren Sunan Drajad Banjarwati Lamongan. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 85-98.

Jabir, M., & Wahyu, W. (2020). Efektivitas Metode Sorogan Terhadap Pembelajaran Nahwu di Pondok Pesantren Raudhatul Mustofah Lilkhairat. Albariq: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 13-24

Kamal, F. (2020). Model Pembelajaran Sorogan Dan Bandongan Dalam Tradisi Pondok Pesantren. Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 15-26.

Mu'izzuddin, M., Juhji, J., & Hasbullah, H. (2019). Implementasi metode sorogan dan bandungan dalam meningkatkan kemampuan membaca kitab kuning. Geneologi PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 43-50.

Nur, J. (2013). PRINSIP DASAR METODE PEMBELARAN BAHASA ARAB. AL-MUNZIR, 6(1), 48-55.

Nadlifah, N. A., & Sidiq, N. (2021). EFEKTIVITAS METODE SOROGAN TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA DAN MEMAHAMI BUKU AJAR YANBU’A DI PONDOK PESANTREN ROUDHOTUL QUR’AN WANGON BANJARNEGARA TAHUN AJARAN 2021/2022. JURNAL AL-QALAM: JURNAL KEPENDIDIKAN, 22(2), 64-70.

Nurjanah, L. (2018). Efektivitas Penerapan Metode Sorogan Terhadap Kemampuan Membaca Kitab Kuning Di Pondok Pesantrenal-Hikmah Kedaton Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Rahman, A. (2021). Implementasi Metode Sorogan dan Bandungan Di Pondok Pesantren Ni’amul Ulum Tegalsari Yogyakarta. NUANSA: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial dan Keagamaan Islam, 18(2), 130-145.

Rahmanudin, I., & Syah, B. L. (2022). Penggunaan Metode Fitrah Berbasis Multimedia dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 4(2), 76-83.

Rasikh, A. R. A. (2018). Pembelajaran Kitab Kuning Pada Pondok Pesantren Khusus Al-Halimy Desa Sesela Kabupaten Lombok Barat. Jurnal Penelitian Keislaman, 14(1), 72-86.

Wahyono, I. (2019). Strategi Kiai Dalam Mensukseskan Pembelajaran Nahwu Dan Shorof Di Pondok Pesantren Al-Bidayah Tegalbesar Kaliwates Jember. Jurnal Tarbiyatuna: Kajian Pendidikan Islam, 3(2), 106-121.

Published
2022-10-29
How to Cite
Nafsah, N. H. (2022). Pengembangan Kemampuan Membaca Kitab dengan Metode Sorogan di Madrasah Assunniyyah Kencong Jember. An-Nuqthah, 2(1), 30-38. https://doi.org/10.1234/an-nuqthah.v2i1.1009
Section
Articles