Empowering Santri Ponpes As-Sunniyyah dalam Pembuatan Buku Kunci Nahwu

  • Fina Aunul Kafi Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
  • Siti Khamidatul Mutayasiroh Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
Keywords: Nahwu Key Book, Arabic grammar, santri empowerment, santri potential

Abstract

The female students at Ponpes Assunniyyah Kencong Jember have potential in Arabic grammar. Their attainable needs to be developed, so that they are able to utilize their abilities to produce productive work. This community service activity aims to assist them in compiling the Nahwu Key book, which is the essence of the Nahwu book for the basic level. To achieve this goal we use the ABCD approach. After the mentoring, they succeeded in compiling a basic level book of Nahwu Keys that they could need to benefit the Arabic language enthusiasts around them. Empowering the potential of the female students of Ponpes Assunniyyah can foster their skills in practical book preparation according to their potential.

References

Afandi, A. R. (2018). BUKU TAJDIDUN NAHWI DAN KONTRIBUSINYA DALAM PEMBELAJARAN NAHWU PADA MAHASISWA JURUSAN PBA DI UIN MAULANA MALIK IBRAHIM MALANG. Sem¬nasbama, 2.

Ahkas, A. W., & Fillah, A. L. L. M. (2022). Analisis Buku Nahwu Wadhih Juz 2 Karya Ali Al-Jarimi dan Mus¬thafa Amin. Ta'lim al-'Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab & Kebahasaaraban, 6(1), 125-133.

Fahrurrozi, A. (2014). Pembelajaran bahasa arab: Problematika dan solusinya. Arabiyat: Jurnal Pen-didikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 1(2), 161-180.

Gany, F. (2021). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB PADA ASPEK ILMU NAHWU DI KELAS VIII SMP ALAM AL AQWIYA CILONGOK BANYUMAS (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).

Hakim, A. R. (2013). Mempermudah Pembelajaran Ilmu Nahwu pada Abad 20. Jurnal Al Maqayis, 1(1).

Hidayat, N. S. (2012). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. An-Nida', 37(1), 82-88.

Karyani, K., Sulaikho, S., & Rahmawati, R. D. (2021). PENGEMBANGAN BUKU AJAR NAHWU TSIMARUL JANIYAH BERBASIS MIND MAPPING UNTUK MENINGKATKAN QOWAID PADA SANTRI TPQ NURUL HIKMAH TANGGAN SRAGEN. Al-Lahjah, 4(2), 18-30.

Lubis, A. A. (2014). KALIMAT KONDISIONAL DALAM BAHASA ARAB. Jurnal Thariqah Ilmiah Vol, 1(02).

Ma’arif, M. S. (2015). Perbandingan Kualitas Buku Teks Bahasa Arab Tingkat Madrasah Tsa¬na-wiyah. Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 209-234.

Mulyani, S. (2020). Metode Pembelajaran Gramatika Bahasa Arab (Telaah Buku Al-Lubab Quantum Rea¬ding Book Karya Ahmad Fakhruddin). Akademika: Jurnal Keagamaan dan Pen-didikan, 16(2), 221-236.

Munajat, F. (2015). Pembelajaran Nahwu dalam perspektif fungsional. Arabia, 7(1).

Nashoih, A. K., & Darmawan, M. F. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Nahwu Berbasis Kontrastif Untuk Mengatasi Interferensi Bahasa Indonesia Terhadap Bahasa Arab. Arabiyatuna: Jurnal Ba¬hasa Arab, 3(2), 335-354.

Putri, W. N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah. LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 1(1), 1-16.

Rosyadi, A. M., & Hidayah, M. S. (2022). Penerapan Metode Grammar Translation untuk Baca-Tulis di MA As-Sunniyyah Jember. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 4(1), 30-36.

Rasyidah, N., Apriliani, A., & Rahim, A. (2020). BUKU AJAR SINTAKSIS BAHASA ARAB DENGAN TEMA WISATA NUSANTARA SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN PEMBELAJARAN ILMU NAHWU DI TINGKAT UNIVERSITAS. semnasbama, 4, 194-205.

Sa’adah, N. (2019). Problematika Pembelajaran Nahwu Bagi Tingkat Pemula Menggunakan Arab Pegon. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 15-32.

Shofiyani, A., & Nafingah, N. (2021). Pengembangan Buku Ajar Nahwu Berbasis Thariqoh Ma’rifiyah Di Madrasah Diniyah Darul Muttaqin Jombang. JoEMS (Journal of Education and Management Studies), 4(5), 45-52.

Published
2022-10-28
How to Cite
Kafi, F., & Mutayasiroh, S. (2022). Empowering Santri Ponpes As-Sunniyyah dalam Pembuatan Buku Kunci Nahwu. An-Nuqthah, 2(1), 15-22. https://doi.org/10.1234/an-nuqthah.v2i1.1018
Section
Articles