Pendampingan Pembelajaran Kaidah Nahwu dengan Kitab Al-Ajurumiyyah di Pondok Pesantren Darus Sibyan Jombang Jember

  • Ahmad Mizan Rosyadi Abdul Jalil Mannan Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
  • Muhammad Shokhibul Hidayah Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
Keywords: Learning, Nahwu Rules, Al-Ajurumiyyah

Abstract

Learning Nahwu rules is very urgent in islamic boarding schools whose notabe only focuses on Tahfidzul Qur'an because without understanding Nahwu rules students will not understand the Quran and Arabic texts, Mapping material in Nahwu science is one alternative to make it easier to master it in beginner-level students. The purpose of this community service activity is assistance to the students of the Darus Sibyan Islamic Boarding School in learning Nahwu knowledge which is focused on Nahwu rules. Guidance assistance to students uses the community development method by prioritizing observation and documentation. The implementation strategy, namely (1) preparation; (2) implementation of activities and (3) evaluation of activities. As a result of the changes, assisted subjects can understand the description of Nahwu science, be awake from errors in speech and writing, strengthen the potential for memory and easily memorize Nahwu rules.

References

Audani, F. Z., & Fani, B. I. (2021). PEMIKIRAN NAHWU IMAM AS-SHANHAJI DALAM KITAB Al-AJURRUMIYAH. Semnasbama, 5, 44-52.

Djazuli, H. A. (2019). Kaidah-kaidah fikih. Prenada Media.

Furoidah, A. (2020). Media Pembelajaran dan Peran Pentingnya dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 2(2), 63-77

Gunawan, H., Suhartini, A., Nurshobah, A., & Rifa’i, I. (2018). Penyusunan Materi Pembelajaran Qawaid Nahwiyah Dalam Kitab Al-Jurumiyah. Dialog, 41(2), 237-248.

Hamid, A. (2016). Penerapan Strategi Pembelajaran STAD (Student Teams Achievment Division) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Qawaid Nahwiyah Peserta Didik Kelas VIII di MTs Al-Khairiyah Kaliawi Bandar Lampung. Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 8(2), 17-32.

Hamzah, A. (2015). KAIDAH-KAIDAH KEBAHASAAN. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 7(1), 1-20.

Mardhotillah, F. R. M. (2021). PENERAPAN METODE SOROGAN SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN PEMAHAMAN GRAMATIKAL BAHASA ARAB. Semnasbama, 5, 53-60.

Mulu, B. (2015). Penerapan Thariqah Al-Qawaid Wa Al-Tarjamah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Pondok Pesantren Al Munawwarah Wawolemo Sulawesi Tenggara. Al-Izzah: Jurnal Hasil-Hasil Penelitian, 8(1), 39-55.

Nurhayati, Y. (2018). Pengaruh Penggunaan Teknik Pembelajaran Induktif Terhadap Pemahaman Kitab Al-Jurumiyah. Alsuniyyat, 1(1), 158.

Nurul Hanani, A. C. (2022). Problematika Pembelajaran Kitab Jurumiyah Dalam Memahami Ilmu Nahwu Bagi Santri Ulul Albab Manisrenggo Kediri . Al-Makrifat: Jurnal Kajian Islam, 7(1), 100-120.

Nurhayati, F. (2020). PEMBELAJARAN ILMU NAHWU DENGAN METODE QURANI. al-Urwatul Wutsqo: Jurnal Ilmu Keislaman dan Pendidikan, 1(1), 1-4.

Prihatiningtyas, S., Hidayah, N., Husna, A. L. ul, Ubaidillah, U., Syafiullah, M., & Jainuri, A. (2021). Pemberdayaan Santri Ponpes Sabilul Huda sebagai Upaya Peningkatan Keterampilan Penguasaan Ilmu Nahwu dan Shorof Melalui Metode Kitab Al Miftah. Jumat Keagamaan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 43-48.

Sa’adah N. (2019 , December 3). Problematika Pembelajaran Nahwu bagi Tingkat Pemula Menggunakan Arab Pegon. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 15-32.

Sehri, A. (2010). Metode Pengajaran Nahwu dalam Pengajaran Bahasa Arab. HUNAFA: Jurnal Studia Islamika, 7(1), 47-60.

Wahyono, I. (2019). Strategi Kiai Dalam Mensukseskan Pembelajaran Nahwu Dan Shorof Di Pondok Pesantren Al-Bidayah Tegalbesar Kaliwates Jember. Jurnal Tarbiyatuna: Kajian Pendidikan Islam, 3(2), 106-121.

Zuhriyah, R. (2014). Pembelajaran Tata Bahasa Arab Menurut Akhmad Munawari (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto

Published
2022-10-29
How to Cite
Mannan, A., & Hidayah, M. (2022). Pendampingan Pembelajaran Kaidah Nahwu dengan Kitab Al-Ajurumiyyah di Pondok Pesantren Darus Sibyan Jombang Jember. An-Nuqthah, 2(1), 46-51. https://doi.org/10.1234/an-nuqthah.v2i1.1026
Section
Articles