Pendampingan Keterampilan Media Pembelajaran dalam Menghafal Mufradat Bahasa Arab

  • Zainuri Zainuri Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyah Kencong Jember Jawa Timur Indonesia
Keywords: Student Assistance, Self Creativity, Arabic Mufroda

Abstract

This assistance is provided to students of Madrasah ibtidaiyyah who live in wonosari village, puger subdistrict. To eliminate the thought of the difficulty of learning Arabic and memorizing it, students need assistance that is directed to self-creativity through the talents of the skills they have such as learning to memorize mufrodat about limbs by making paper miniatures that can be used in every lesson, especially at the basic education level and generally for various levels of education. This service research uses the community development method. The results of this mentoring activity showed an increase in motivation to memorize Arabic mufrodat and foster creativity in the mentor.

References

Abdullah, R. (2017). Pembelajaran dalam perspektif kreativitas guru dalam pemanfaatan media pem-belajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35-49.

Astuti, W. (2016). Berbagai Strategi Pembelajaran Kosa Kat Bahasa Arab. Al-Manar, 5(2).

El-Sulu¬kiyyah, A. A., Sugianti, L., & Aisyah, R. N. (2020). Pelatihan penggunaan media pembelajaran ber-basis it di madrasah diniyah. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Ma¬sya¬ra-kat, 1(3), 205-213.

Ghofur, M. A., & Husniah, H. (2022). Metode Muḥāfaẓah Naẓam Jurūmiyyah untuk Memudahkan Baca Kitab Kuning. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 4(1), 10-16.

Hasnah, S. (2015). Pembelajaran Kosakata (Mufradä€ T) Bahasa Arab Melalui Media Gambar Untuk Me¬-ningkatkan Minat Belajar Mahasiswa Pada Jurusan Pai Fakultas Tarbiyah Iain Palu. Istiqra: Jurnal Hasil Penelitian, 3(1), 197-225.

Hasani, A. (2018, February). The Role of Bahasa Indonesia Lecturer's Creativity to Be Partner with Dignified Students. In First Indonesian Communication Forum of Teacher Training and Education Faculty Leaders International Conference on Education 2017 (ICE 2017) (pp. 620-624). Atlantis Press.

Hidayat, N. S. (2012). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. An-Nida’, 37(1), 82-88.

Khansa, H. Q. (2016). Strategi Pembelajaran bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 1(2).

Khasanah, N. (2016). Peningkatan Penguasaan Kosakata dalam Pembelajaran Bahasa Arab dengan Penggunaan Media Gambar. Skripsi Jurusan Tarbiyah Fakultas Agama Islam UM Surakarta.

Kusnida, F., Mulyani, M., & Su’udi, A. (2015). Keefektifan penggunaan media audio visual dan media ko-mik strip dalam pembelajaran menulis cerpen yang bermuatan nilai-nilai karakter ber¬dasarkan gaya belajar. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2).

Nashoih, A. K., Fadhli, K., Taqiyuddin, A., Khorib, A., Sholikhah, I. N. M., & Putriningtyas, C. (2022). Pe-ngu¬atan Kompetensi Guru Melalui Pelatihan Dan Pendampingan Pembuatan Media Pem-belajaran Kartu BiZi Bagi Guru Bahasa Arab Di Jombang. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 18-25.

Mahmudah, S. (2018). Media Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh: Jurnal Pendidikan dan Pem-belajaran Bahasa Arab, 20(01), 129-138.

Miftah, M. (2013). Fungsi, dan peran media pembelajaran sebagai upaya peningkatan kemampuan belajar siswa. Jurnal kwangsan, 1(2), 95.

Putri, W. N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Ma-drasah Tsanawiyah. LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 1(1), 1-16.01 Sukarame (Doctoral dissertation, UIN Raden IntanLampung).

Putri, W. N., & Billah, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berwawasan Sains Berbasis Mobile Android. LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 3(2), 163-179

Sekarini, W. (2018). Penggunaan Media Flash Card Untuk Meningkatkan Kemampuan Menghafal Kosa Kata Bahasa Arab Siswa Madrasah Ibtidaiyah Terpadu Muhammadiyah 01 Sukarame (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Wahyu, K. (2019). Korelasi bahasa keseharian siswa dengan materi bahasa arab untuk meningkatkan ke¬mampuan menghafal kosa kata bahasa arab di mi an-najah sesela gunungsari lombok barat tahun ajaran 2019 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Mataram)

Published
2022-10-29
How to Cite
Zainuri, Z. (2022). Pendampingan Keterampilan Media Pembelajaran dalam Menghafal Mufradat Bahasa Arab. An-Nuqthah, 2(1), 52-58. https://doi.org/10.1234/an-nuqthah.v2i1.1030
Section
Articles