Implementasi Ice Breaking dalam Pembelajaran Bahasa Arab di MA Assunniyyah Kencong Jember

  • Imam Wahyudi Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
  • Siti Maesaroh Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
Keywords: Arabic, Arabic Language Learning, Ice Breaking

Abstract

The purpose of this study is to motivate students to be as enthusiastic in participating in Arabic language learning. That Arabic learning is still conversional, so it can make arabic learning boring and make students not pay attention to the lessons described by the teacher .this research uses qualitative methods because the object of research is focused on the learning process in the form of the application of ice breaking. By applying ice breaking, it can make students more concentrated and foster an interest in learning Arabic in students. The results of the application of ice breaking can be seen that 28% are very capable 52% capable of 20% underprivileged based on the assessment indicator. The use of ice breaking is very helpful in learning because it can attract students to be more motivated and enjoy the lessons delivered by the teacher.

References

Afandi, A. R. (2018). BUKU TAJDIDUN NAHWI DAN KONTRIBUSINYA DALAM PEMBELAJARAN NAHWU PADA MAHASISWA JURUSAN PBA DI UIN MAULANA MALIK IBRAHIM MALANG. Sem¬nasbama, 2.

Ahkas, A. W., & Fillah, A. L. L. M. (2022). Analisis Buku Nahwu Wadhih Juz 2 Karya Ali Al-Jarimi dan Mus¬thafa Amin. Ta'lim al-'Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab & Kebahasaaraban, 6(1), 125-133.

Fahrurrozi, A. (2014). Pembelajaran bahasa arab: Problematika dan solusinya. Arabiyat: Jurnal Pen-didikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 1(2), 161-180.

Gany, F. (2021). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB PADA ASPEK ILMU NAHWU DI KELAS VIII SMP ALAM AL AQWIYA CILONGOK BANYUMAS (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).

Hakim, A. R. (2013). Mempermudah Pembelajaran Ilmu Nahwu pada Abad 20. Jurnal Al Maqayis, 1(1).

Hidayat, N. S. (2012). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. An-Nida', 37(1), 82-88.

Hasnah, S. (2015). Pembelajaran Kosakata (Mufradä€ T) Bahasa Arab Melalui Media Gambar Untuk Me¬-ningkatkan Minat Belajar Mahasiswa Pada Jurusan Pai Fakultas Tarbiyah Iain Palu. Istiqra: Jurnal Hasil Penelitian, 3(1), 197-225.

Hasani, A. (2018, February). The Role of Bahasa Indonesia Lecturer's Creativity to Be Partner with Dignified Students. In First Indonesian Communication Forum of Teacher Training and Education Faculty Leaders International Conference on Education 2017 (ICE 2017) (pp. 620-624). Atlantis Press.

Hidayat, N. S. (2012). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. An-Nida’, 37(1), 82-88.

Karyani, K., Sulaikho, S., & Rahmawati, R. D. (2021). PENGEMBANGAN BUKU AJAR NAHWU TSIMARUL JANIYAH BERBASIS MIND MAPPING UNTUK MENINGKATKAN QOWAID PADA SANTRI TPQ NURUL HIKMAH TANGGAN SRAGEN. Al-Lahjah, 4(2), 18-30.

Lubis, A. A. (2014). KALIMAT KONDISIONAL DALAM BAHASA ARAB. Jurnal Thariqah Ilmiah Vol, 1(02).

Ma’arif, M. S. (2015). Perbandingan Kualitas Buku Teks Bahasa Arab Tingkat Madrasah Tsa¬na-wiyah. Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 209-234.

Mulyani, S. (2020). Metode Pembelajaran Gramatika Bahasa Arab (Telaah Buku Al-Lubab Quantum Rea¬ding Book Karya Ahmad Fakhruddin). Akademika: Jurnal Keagamaan dan Pen-didikan, 16(2), 221-236.

Munajat, F. (2015). Pembelajaran Nahwu dalam perspektif fungsional. Arabia, 7(1).

Nashoih, A. K., & Darmawan, M. F. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Nahwu Berbasis Kontrastif Untuk Mengatasi Interferensi Bahasa Indonesia Terhadap Bahasa Arab. Arabiyatuna: Jurnal Ba¬hasa Arab, 3(2), 335-354.

Putri, W. N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah. LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 1(1), 1-16.

Rosyadi, A. M., & Hidayah, M. S. (2022). Penerapan Metode Grammar Translation untuk Baca-Tulis di MA As-Sunniyyah Jember. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 4(1), 30-36.

Rasyidah, N., Apriliani, A., & Rahim, A. (2020). BUKU AJAR SINTAKSIS BAHASA ARAB DENGAN TEMA WISATA NUSANTARA SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN PEMBELAJARAN ILMU NAHWU DI TINGKAT UNIVERSITAS. semnasbama, 4, 194-205.

Sa’adah, N. (2019). Problematika Pembelajaran Nahwu Bagi Tingkat Pemula Menggunakan Arab Pegon. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 15-32.

Shofiyani, A., & Nafingah, N. (2021). Pengembangan Buku Ajar Nahwu Berbasis Thariqoh Ma’rifiyah Di Madrasah Diniyah Darul Muttaqin Jombang. JoEMS (Journal of Education and Management Studies), 4(5), 45-52.

Published
2022-10-29
How to Cite
Wahyudi, I., & Maesaroh, S. (2022). Implementasi Ice Breaking dalam Pembelajaran Bahasa Arab di MA Assunniyyah Kencong Jember. An-Nuqthah, 2(1), 39-45. https://doi.org/10.1234/an-nuqthah.v2i1.1035
Section
Articles