Pendampingan Edukasi Learning-Independence (Belajar Mandiri) pada Pelajar Bahasa Arab

  • Fina Aunul Kafi Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah Kencong Jember Jawa Timur Indonesia
  • Zulfa Faridhatul Husna Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah Kencong Jember Jawa Timur Indonesia
Keywords: Education, learning-independence, student mentoring, Arabic learners

Abstract

This assistance is provided to students of Madrasah Ibtidaiyah who live in Sarimulyo Village, Jombang Jember. To get rid of dependence in learning Arabic, students need assistance that is directed to train them how to learn Arabic independently through the vocabulary of surrounding objects and pronounce it correctly. This service research aims to educate students of Madrasah Ibtidaiyah in learning Arabic independently and to train them to make Arabic language media to hone their creativity in learning. This service research used the community development method. The results of this mentoring activity showed the potential to overcome problems in learning Arabic in madrasas, trigger motivation to learn Arabic, and foster the creative spirit of the assisted students.

References

A’yuna, Q. (2015). Kontribusi Peran Orangtua dan Guru Mata Pelajaran Terhadap Pengembangan Kreativitas Siswa. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 1(1), 1-19.

Fahrurrozi, A. (2014). Pembelajaran bahasa arab: Problematika dan solusinya. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 1(2), 161-180.

Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan media dalam pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104-117.

Furoidah, A. (2020). Media Pembelajaran dan Peran Pentingnya dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 2(2), 63-77.

Islam, A. M. S. (2015). Faktor Demotivasi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Perspektif Siswa Madrasah. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 2(1), 1-16.

Julaecha, S., & Baist, A. (2019). Hubungan kemandirian belajar dengan hasil belajar siswa SMK kelas XII pada pelajaran matematika. Jurnal Analisa, 5(2), 103-108.

Karo-Karo, I. R., & Rohani, R. (2018). Manfaat media dalam pembelajaran. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1).

Laksana, A. P., & Hadijah, H. S. (2019). Kemandirian belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 4(1), 1-7.

Mulyaningsih, I. E. (2014). Pengaruh interaksi sosial keluarga, motivasi belajar, dan kemandirian belajar terhadap prestasi belajar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 20(4), 441-451.

Putri, W. N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah. LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 1(1), 1-16.

Sari, H. M., & Nofriyanti, Y. (2019). Peningkatan Kreativitas Anak Usia Dini melalui Kegiatan Menganyam dengan Origami. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 146-151.

Suprihatin, S. (2015). Upaya guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1), 73-82.

Taufik, A. (2020). Analisis Indikator Kegagalan Siswa dalam Menempuh Pendidikan di Sekolah. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 4(3), 537-545.

Published
2021-11-18
How to Cite
Kafi, F., & Husna, Z. (2021). Pendampingan Edukasi Learning-Independence (Belajar Mandiri) pada Pelajar Bahasa Arab. An-Nuqtah, 1(1), 1-6. https://doi.org/10.1234/an-nuqṭah.v1i1.581
Section
Articles