Penerapan Media Gambar pada Pembelajaran Mahārah Al-Kitābah di MA Irsyadun Nasyi’in

  • Zainuri Zainuri Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
  • Hilmi Mufidah Afiyatul Jannah Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
Keywords: Picture media, mahārah al-kitābah, learning media

Abstract

The application of image media to mahārah al-kitābah learning is a solution in learning Arabic that can be used at all levels of education. Learning mahārah al-kitābah orients students to have Arabic writing skills. One of the media that can help success in learning mahārah al-kitābah is picture media in the form of printing. This study aimed to describe the application of the image media in learning mahārah al-kitābah in class X IPS MA Irsyadun Nasyi'in Kasiyan Puger Jember by describing the learning process. The research method used was a qualitative method with data collection techniques in the form of observation, interviews, documentation, and tests. The results of the application of picture media showed that 31% of students were very capable in learning mahārah al-kitābah through the application of picture media, 42% of students were able, and 27% of students were less able in their learning. This media can be an alternative for students' success in learning mahārah al-kitābah in learning Arabic.

References

Hilmi, H. (2017). Efektivitas Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Lantanida Journal, 4(2), 128-135.

Kafi, F. A. (2021). At-Ta‘līm wa at-Ta‘allum as-Siyāqī wa Mauqī al-Jazīrah li Ta‘līm al-‘Arabiyyah. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 3(1), 1-10.

Kuraedah, S. (2015). Aplikasi Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-TA›DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(2), 82-98.

Makrufah, Y. K. (2019). Kitabah Sebaga Media Komunikasi Tulisan.

Muradi, A. (2016). Pembelajaran Menulis Bahasa Arab Dalam Perspektif Komunikatif. Prenada Media.

Oktovan, I. P., Riyadi, M., & Masriah, M. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Gambar dan Menulis Terpimpin terhadap Peningkatan Siswa dalam Keterampilan Menulis. EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 9(1), 143-160.

Rizqi, M. R. (2018). Peran Media Gambar Berseri dalam Meningkatkan Motivasi Kemampuan Menulis Karangan Bahasa Arab. EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 7(2), 137-157.

Setiadi, S. (2017). Peningkatan Keterampilan Kitabah Arabiyah Mahasiswa Melalui Metode Tutor Sebaya. Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 9(1), 31-39.

Sofiyah, S.(2019). Penggunaan Media Gambar Realitas untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Arab pada Siswa Kelas XI MAN 2 Rembang. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 165-179.

Surur, M. (2019). MEDIA GAMBAR DAN PERANANNYA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. RISDA: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 4(2), 10-10.

Published
2021-11-18
How to Cite
Zainuri, Z., & Jannah, H. (2021). Penerapan Media Gambar pada Pembelajaran Mahārah Al-Kitābah di MA Irsyadun Nasyi’in. An-Nuqtah, 1(1), 7-12. https://doi.org/10.1234/an-nuqṭah.v1i1.589
Section
Articles