Permainan Teka-Teki Silang dalam Pembelajaran Mufradāt di Kelas X IPA MA Irsyadun Nasyi’in

  • Imam Wahyudi Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
  • Siti Rofiqoh Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
Keywords: Mufradāt learning, crossword puzzle games, learning media

Abstract

Mufradāt is a key component for students to learn in Arabic lessons. The use of crossword puzzles can help students master Arabic vocabulary well. This research aimed to describe the implementation of crossword puzzles in mufradāt learning in class X IPA MA Irsyadun Nasyi'in Jember. This article used qualitative research methods to focus on the process of implementing crossword puzzles in mufradāt learning. Data mining techniques were carried out through documentation. The results of the implementation of crossword puzzles in mufradāt learning showed that 41% of students were found to be classified as very capable, 35% capable, and 24% less capable based on the assessment indicators used. This crossword puzzle game can be a challenging Arabic learning style for students in mastering Arabic mufradāt.

References

Aini, S., & Wijaya, M. (2018). Metode Mimicry-Memorization (Mim-Mem Method) Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradāt Peserta Didik Di Madrasah. Palapa, 6(1),90-110.

Amalia, N. H., & Hidayat, N. (2018). Penggunaan Media Teka-Teki Silang (Crossword Puzzle) dalam Meningkatkan Kemampuan Baca Tulis Kosakata Bahasa Arab Peserta Didik Kelas III MI Ma’arif Giriloyo 1 Bantul. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 10(1), 119-134.

Huda, N. F. (2020). Eksperimentasi Media Rubik Berbasis Teka-teki Silang Dalam Meningkatkan Penguasaan KosaKata Bahasa Arab Siswa Kelas X IPS MAN 4 Bantul Yogyakarta Tahun Ajaran 2018/2019. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(2), 100-115.

Khalilullah, M. (2012). Permainan teka-teki silang sebagai media dalam pembelajaran Bahasa Arab (Mufradat). An-Nida’, 37(1), 15-26.

Kusyanti, E. (2018). Upaya Meningkatkan Penguasaan Mufradāt Melalui Media Gambar Pada Pembelajaran Bahasa Arab kelas VII-5 Semester I Madrasah Tsanawiyah Negeri 24 Jakarta Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 4(3), 70-82

Qolbiyah, R. (2020). PERMAINAN TEKA TEKI SILANG YOSIAP (AYO ISI AKU DENGAN LENGKAP) UNTUK PEMBELAJARAN MENULIS PADA SISWA MADRASAH IBTIDA’IYAH.

Syofiani, S., Zaim, M., Ramadhan, S., & Agustina, A. (2019). Peningkatan Keterampilan Berbahasa Siswa Melalui Pemanfaatan Media Teka-teki Silang: Menciptakan Kelas yang Menyenangkan. Ta’dib, 21(2), 87-98.

Wiza, R. (2018). Model Pembelajaran Tebak Kata Menggunakan Software Crossword Dalam Pengajaran Mufradat. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 2(2), 189-200.

Yunitasari, S. N., Santoso, A., & Sapto, A. (2019). Pengaruh Metode Permainan Kata Teka-Teki Silang dan Anagram terhadap Penguasaan Kosakata Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(2), 202-205.

Zainuri, Z., & Ghofur, M. A. (2021). Daur Mu‘allim fī at-Ta‘līm fi al-Madrasah al-Mutawassiṭah al-Ḥukūmiyyah al-Ūlā Jember. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 3(2), 83-88.

Published
2021-11-18
How to Cite
Wahyudi, I., & Rofiqoh, S. (2021). Permainan Teka-Teki Silang dalam Pembelajaran Mufradāt di Kelas X IPA MA Irsyadun Nasyi’in. An-Nuqtah, 1(1), 13-18. https://doi.org/10.1234/an-nuqṭah.v1i1.590
Section
Articles