Pendampingan Belajar Bahasa Arab melalui Metode Bernyanyi di Musholla Hidayatul Muta’allimat Jember

  • Asni Furoidah Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
  • Mahdia Amalia Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
Keywords: Singing method, Arabic learning, Arabic mentoring

Abstract

Learning methods need to be adapted to the age of students as a supporter of success in learning. The easy application of the method allows the improvement of student learning outcomes. The purpose of this study was to increase the spirit of learning Arabic through the singing method at the Musollla Hidayatul Muta'allimat Wuluhan Jember. The approach used in this research is qualitative with data collection through observation and documentation. The results of the research show that the singing method can help increase students' enthusiasm for learning besides that students do not think that Arabic is a difficult subject but a fun and easy lesson.

References

Aslah, Z. (2017). Upaya Peningkatan Penguasaan Kosa Kata Arab dengan Metode Bernyanyi Kelas VII B MTsN 6 Sleman Yogyakarta. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 269-286.

Davik, D. (2020). IMPLEMENTASI METODE BERNYANYI DALAM MENINGKATAN PENGUASAAN MUFRODAT BAHASA ARAB SISWA. Jurnal LUGHOTI, 1(02).

Imron, A., & Fajriyah, D. F. (2021). Penggunaan Metode Bernyanyi dalam Menghafal Mufrodat (Kosakata) Bahasa Arab di MI. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 1(1), 41-56.

Nikmah, K. (2017). Penggunaan Teknik Bernyanyi untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab pada Anak Usia Dini. Dar el-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan, dan Humaniora, 4(2), 173-187.

Qomaruddin, A. (2017). Implementasi Metode Bernyanyi dalam Pembelajaran Mufradāt. Jurnal Kependidikan, 5(1), 20-28.

Qomaruddin, A. (2017). Penerapan Metode Bernyanyi dalam Pembelajaran Mufradat. Jurnal Tawadhu, 1(2), 272-290.

Ridwan, R., & Awaluddin, A. F. (2019). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Raodhatul Athfal. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 56-67.

Slamet, S. (2020). Penggunaan Metode Bernyanyi Dalam Pembelajaran Mufrodat Bahasa Arab Kelas 7 MTS Ma’arif Suka Slamet Indramayu. Syntax, 2(11).

Syamsiar, S. (2021). PENINGKATAN MUFRADAT DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DENGAN METODE BERNYANYI. PENDAIS, 3(1), 46.
Published
2021-11-18
How to Cite
Furoidah, A., & Amalia, M. (2021). Pendampingan Belajar Bahasa Arab melalui Metode Bernyanyi di Musholla Hidayatul Muta’allimat Jember. An-Nuqtah, 1(1), 19-24. https://doi.org/10.1234/an-nuqṭah.v1i1.591
Section
Articles