Bagaimana Memproyeksi Busy Book sebagai Media Belajar Bahasa Arab bagi Usia Dini?

  • Fina Aunul Kafi Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
  • Devi Miftahul Mahasin Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
Keywords: Busy book, early childhood, learning Arabic, learning media

Abstract

Arabic language teachers at an early age need to have knowledge and skills in making learning media. This article explores the assistance in making busy books for ustadzah TPQ Al-Qodiri 2 Gumukmas Jember. This assistance article aimed to project the manufacture of busy book Arabic learning media for early childhood using flannel with ustadzah TPQ Al-Qodiri 2 Gumukmas Jember. This article used a Participatory Action Research approach by collecting data through in-depth interviews, sharing, focus group discussions, and questionnaires. The results of the assistance showed that the assisted partners gained knowledges and skills and had succeeded in making busy books and could be used as capital to be developed in other lessons. This assistance program can increase knowledge and creativity of assisted partners in processing flannel as a more effective medium for learning Arabic for early childhood.

References

Adietya, B. A., Suprapti, A., Windyandari, A., & Hartono, H. (2018). Studi Penerapan Alat Potong Kain Mekanis Untuk Kelompok Kerajinan Tangan Dari Bahan Kain Flanel Kelurahan Meteseh Kecamatan Tembalang Semarang. Jurnal Pengabdian Masyarakat Multidisiplin, 1(2), 146-155.

Ahmadi, F. (2017). Pengajar SD di Era Digital: Pendekatan, Media, Inovasi. CV. Pilar Nusantara.

Amali, L. M., & Mahmud, M. (2019). Pemanfaatan Kain Flanel sebagai Aneka Kerajinan Tangan untuk Menumbuhkan Jiwa Kewirausahaan bagi Remaja Putus Sekolah di Desa Permata, Boalemo. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 4(1), 87-92.

Chusna, P. A. (2017). Pengaruh media gadget pada perkembangan karakter anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 17(2), 315-330.

Zaini, H., & Dewi, K. (2017). Pentingnya media pembelajaran untuk anak usia dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 81-96.

Firdausia, A. (2021). Problematika Pemanfaatan Sumber Dan Media Belajar Pada Pengajar PAI di MTs Hidayatussubban Dringo Todanan Blora.

Furoidah, A. (2020). Media Pembelajaran Dan Peran Pentingnya Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 2(2), 63-77.

Hamid, S. I. (2016). Bangmejar Solusi Cerdas Mengembangkan Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1).

Ingsih, K., Ratnawati, J., Nuryanto, I., & Astuti, S. D. (2018). Pendidikan karakter: Alat peraga edukatif media interaktif. Deepublish.

Istiqlal, A. (2018). Manfaat media pembelajaran dalam proses belajar dan mengajar mahasiswa di perpengajaran tinggi. Jurnal Kepemimpinan Dan Penpengajarsan Sekolah, 3(2), 139-144.

Nugrahani, R., & Arifin, C. D. R. (2019). PELATIHAN PEMBUATAN MEDIA BUSY BOOK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DAN PELUANG USAHA BAGI PENGAJAR PAUD DI DESA KRADENAN KECAMATAN PALANG KABUPATEN TUBAN. Prosiding SNasPPM, 4(1), 210-216.

Nurseto, T. (2011). Membuat media pembelajaran yang menarik. Jurnal Ekonomi dan pendidikan, 8(1).

Prakarsi, E., Karsono, K., & Dewi, N. K. (2020). PENGGUNAAN MEDIA BUSY BOOK UNTUK MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN MENGENAL POLA PADA ANAK USIA 4-5 TAHUN. Jurnal Kumara Cendekia, 8(2), 171-182.

Rahayu, N. S., Elan, E., & Mulyadi, S. (2021). ANALISIS PENGGUNAAN GADGET PADA ANAK USIA DINI. JURNAL PAUD AGAPEDIA, 5(2), 202-210.

Rahmah, N., Subhan, S., & Zainuddin, F. (2021). Pemberdayaan Masyarakat Prasekolah Melalui Pelatihan Pembuatan Alat Peraga Busy Book. E-Dimas: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 12(1), 184-190.

Wijanarko, K. D., Darmawanto, E., Permatasari, S., Assaadah, N. M., & Nurjanah, F. A. (2021). Pemanfaatan Kain Flanel Sebagai Alat Pembelajaran Edukatif Busy Book Di TK TA 03 Jerukwangi. Abdimas Singkerru, 1(2), 148-155.

Zainuri, Z., & Jannah, H. M. A. (2021). Penerapan Media Gambar pada Pembelajaran Mahārah Al-Kitābah di MA Irsyadun Nasyi’in. An-Nuqtah, 1(1), 7-12.

Published
2022-03-22
How to Cite
Kafi, F., & Mahasin, D. (2022). Bagaimana Memproyeksi Busy Book sebagai Media Belajar Bahasa Arab bagi Usia Dini?. An-Nuqtah, 1(2), 30-38. https://doi.org/10.1234/an-nuqtah.v1i2.605
Section
Articles