Pendampingan Santri Madin dalam Belajar Bahasa Arab di Ponpes As-Sunniyyah Jember

  • Asni Furoidah Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
  • Wikke Inggawati Siska Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
Keywords: Santri madin assistance, Arabic learning, communicative approach

Abstract

This mentoring activity is carried out for Madrasah Diniyah (Madin) students who are studying Arabic at the As-Sunniyyah Islamic Boarding School Kencong Jember. The orien­tation of Madin santri mentoring is directed at improving the quality of speaking skills (maharah al-kalam) and understanding Arabic for students. The purpose of this service research was to assist Madrasah Diniyah students in the communicative process of learning Arabic. This service research used the community development method. The results of the mentoring activities for Madrasah Diniyah students showed the effectiveness of communicative Arabic learning for students, increase motivation to learn Arabic and foster an active and creative spirit of As-Sunniyyah As-Sunniyyah Madrasah students in Jember. Mentoring Madin students can hone their skills in Arabic.

References

Hasan, N. (2019). Pemberdayaan Pesantren Dalam Mewujudkan Guru Bahasa Arab Profesional Berbasis Metode Pembelajaran Bahasa Arab Kreatif Dan Inovatif (Di Pesantren Al Hidayah Sukorejo Pasuruan). Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 95-102.

Hasan, N., & Muslim, M. (2021). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Bahasa Arab pada Tingkat Madrasah Diniyah Tanwirul Futuh Kabupaten Pasuruan. Jurnal KARINOV , 4 (2), 140-143.

Juliyani, E., Falaah, A. F., Sulaiman, M. A., Faizzah, R. A., Hilmi, S., & Abdullah, Z. M. (2022). Pendampingan Metode Pembelajaran Baca Kitab Salaf untuk Santri Pondok Pesantren Sunan Drajat Kedungsantren Campurejo Bojonegoro. Santri: Journal of Student Engagement, 1(1), 39-51.

Kafi, F., & Husna, Z. (2021). Pendampingan Edukasi Learning-Independence (Belajar Mandiri) pada Pelajar Bahasa Arab. An-Nuqtah, 1(1), 1-6.

Kamdani, U. (2017). Efektifitas Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Diniyah Miftahul Ulum Dukuh Gading Desa Sraten Kecamatan Jenangan Kabupaten Ponorogo (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Ponorogo).

Kholisoh, E., & Komarudin, R. E. (2021). Pendampingan Belajar Pengenalan Bahasa Arab Menyenangkan Pada Anak Di Masa Pandemi Covid-19. PROCEEDINGS UIN SUNAN GUNUNG DJATI BANDUNG, 1(7), 100-110.

Muradi, A. (2014). Pendekatan komunikatif dalam pembelajaran bahasa arab. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 1(1), 29-48.

Mursidah, M., & Meranti, I. I. (2021). Pendampingan Pelatihan Penerapan Teknologi Online Learning Pada Pesantren-Pesantren Menuju Pesantren Sadar Transformasi Pendidikan Di Era Revolusi Industri 4.0. Mujtama’: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 57-64.

Nurhuda, A. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Bahasa Arab pada Santri Nurul Huda Kartasura. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 4(1), 23-29.

Ulum, M., Zaman, B., Munawaroh, W., & Ummah, R. (2021). Pendampingan Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Menggunakan Metode Al-Mubasyaroh Untuk Meningkatkan Maharoh Al-Kalam Peserta Didik LIPs-SMP Nurul Jadid Paiton Probolinggo. Al-Ijtimā’: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 159-173.

Published
2022-03-28
How to Cite
Furoidah, A., & Siska, W. (2022). Pendampingan Santri Madin dalam Belajar Bahasa Arab di Ponpes As-Sunniyyah Jember. An-Nuqtah, 1(2), 51-56. https://doi.org/10.1234/an-nuqtah.v1i2.702
Section
Articles