Pencapaian Skill Menulis Bahasa Arab dengan Media Gambar

  • Nor Holis Bin Nafsah Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
  • Angga Hidayat Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
Keywords: Arabic language learning, mahārah al-kitābah, picture media

Abstract

An appropriate media and suitable to students' conditions are essential in the Arabic lang­uage learning process, especially for Arabic learning in an Islamic school. Through this re­search, we wanted to check student learning achievement in the aspect of mahārah al-kitābah through picture media that we applied to 10th-grade students at Madrasah Aliyah Assunniyyah Kencong Jember. The method used in this research was the qualitative method. Through picture media, the average student score was 70.5 based on the indicators we set, and they were pretty capable of Arabic writing skills. Therefore, the picture media we use can make students master mahārah al-kitābah.

References

Amir, A. (2016). Penggunaan media gambar dalam pembelajaran matematika. Jurnal Eksakta, 2(1), 34–40.

Fakturmen, F. (2020). Metode Sugestopedia dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa Arab Keterampilan Mengarang (Insyā’). Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), 1-30.

Fauzi, R., Dwiastuti, S., & Harlita, H. (2011). Penerapan metode pembelajaran picture and picture untuk meningkatkan motivasi belajar biologi siswa kelas VIII D SMP Negeri 14 Surakarta tahun siswaan 2011/2012. Pendidikan biologi, 3(3).

Hilmi, H. (2017). Efektivitas Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Lantanida Journal, 4(2), 128-135.

Baharun, H. (2016). Pengembangan media pembelajaran pai berbasis lingkungan melalui model assure. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 14(2), 231-246.

Jamilah, M., Ismanto, M. H., & Febriani, R. (2021). PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR DAN KATA UNTUK MENINGKATKAN MAHARAH KITABAH DI SMP YPP NURUL HUDA SURABAYA. لسـانـنـا (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Pembelajarannya, 11(2), 345-360.

Kafi, F. A., & Mahasin, D. M. (2022). Bagaimana Memproyeksi Busy Book sebagai Media Belajar Bahasa Arab bagi Usia Dini?. An-Nuqtah, 1(2), 30-38.

Kuraedah, S. (2015). aplikasi maharah kitabah dalam pembelajaran bahasa Arab. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(2), 82-98.

Mursalin, M., Lilianti, E., & Mutiasari, I. (2021). Analisis Dana Pihak Ketiga Terhadap Likuiditas Pada PT Bank Perkreditan Rakyat (BPR) Rarat Ganda Cabang Sungai Lilin. Jurnal Media Akuntansi (Mediasi), 4(1), 22–32.

Iftitah, S. L. (2019). Evaluasi Pembelajaran Anak Usia Dini (Vol. 111). Duta Media Publishing.

Oemar, H. (1994). Media pendidikan. Bandung: Citra Aditya Bakti.

Rahmawati, L. (2018). Penerapan Metode Musabaqoh Bithoqoh Mukhtalithul Kalimah (MBMK) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Maharah Al-Kitabah Siswa MAN 1 Yogyakarta. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 275-299.

Rathomi, A. (2020). Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Tarbiya Islamica, 1(1), 1-8.

Ulum, M., & Hadawiah, L. (2022). Pendekatan Andragogi dalam Pembelajaran Maharah Al-Kitabah di LPBA Nurul Jadid. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 4(2), 37-44.

Umarella, S., Saimima, M. S., & Husein, S. (2018). Urgensi Media Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal IAIN Ambon, 1.

Published
2022-07-29
How to Cite
Nafsah, N., & Hidayat, A. (2022). Pencapaian Skill Menulis Bahasa Arab dengan Media Gambar. An-Nuqtah, 1(3), 70-75. https://doi.org/10.1234/an-nuqtah.v1i3.888
Section
Articles