Media Talking Stick dalam Pembelajaran Maharah al-Kalam di MA Assunniyyah Jember

  • Imam Wahyudi Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
  • Siti Umi Azizatul Khofifah Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
Keywords: Talking stick media, mahārah al-kalām, Arabic learning

Abstract

Students sufficient speaking in Arabic is one indicator of mastery of Arabic. Therefore, know­­ledge of Arabic requires suitable learning media so that students are helped in learning it. Talking sticks can be one of the media that contributes to bring off students' Arabic spea­king skills. This article schemed to check the achievement of the results of the media appli­cation in MA As-Sunniyyah Kencong Jember through qualitative research methods. The results afforded that students were reached good predicate in speaking skills based on assessment indicators with an average of 80.73, so the use of talking stick media can be said supporting students in achieving Arabic speaking skills.

References

Fikriyah, F. (2020). Peningkatan keterampilan berbicara bahasa arab melalui model cooperative learning tipe talking stick pada siswa kelas IV MIN 1 Surabaya (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).

Fitriyah, Z., & Qibtiyah, L. (2021). Pengaruh Metode Talking Stick terhadap Keterampilan Berbicara Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Arab Kelas Viii Mts. Al-Amien Putri 1. Al-Irfan: Journal of Arabic Literature and Islamic Studies, 4(1), 118-132.

Hanun, A., & Herizal, H. (2020). Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Melalui Permainan Bahasa Isyruna Sualan. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 26-32.

Hendri, M. (2017). Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Melalui Pendekatan Komunkatif. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 3(2), 196-210.

Handayani, Y., & Hidayat, T. (2019). Model Talking Stick Dalam Pembelajaran Berbicara. Literasi: Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia Serta Pembelajarannya, 3(1), 41-50.

Marneli, D., Helvi, S. N., & Eliwatis, E. (2019). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Small Group Discussion (SGD) Dengan Talking Stick Berbantuan Handout Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VIII SMPN 5 Padang Panjang. SIMBIOSA, 8(1), 20-27.

Muttaqin, A. I., Fauzi, A., Ummah, V. R., & Aziz, I. A. (2021). Implementasi Metode Talking Stick Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas Vii Pada Mata Pelajaran Pai Di Smp Merdeka Sumbersari Srono. Incare, International Journal of Educational Resources, 2(2), 200-208.

Magdalena, I., Fauzi, H. N., & Putri, R. (2020). Pentingnya Evaluasi Dalam Pembelajaran Dan Akibat Memanipulasinya. BINTANG, 2(2), 244-257.

Nalole, D. (2018). Meningkatkan Keterampilan Berbicara (Maharah al-kalam) Melalui Metode Muhadtsah dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Minhaj: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 129-145.

Nasution, W. N. (2017). Perencanaan pembelajaran: pengertian, tujuan dan prosedur. Ittihad, 1(2).

Rahmanudin, I., & Syah, B. (2022). Penggunaan Metode Fitrah Berbasis Multimedia dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 4(2), 76-83. https://doi.org/10.36835/alfusha.v4i2.846

Riadi, A. (2018). Kompetensi Guru dalam pelaksanaan evaluasi pembelajaran. ITTIHAD, 15(28), 52-67.

Siregar, L. A. H. (2018). Efektifitas Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa MAS Darussalam Kampung Banjir. Jurnal MathEdu (Mathematic Education Journal), 1(3), 61-69.

Wijaya, M., & Syarifuddin, M. H. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Talking Stick Dalam Meningkatkan Maharah Kalam Di Madrasah Aliyah Nurul Jadid Paiton Probolinggo. Lisan An Nathiq: Jurnal Bahasa dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 128-139.

Zainuri, Z., & Jannah, H. (2021). Penerapan Media Gambar pada Pembelajaran Mahārah Al-Kitābah di MA Irsyadun Nasyi’in. An-Nuqtah, 1(1), 7-12. https://doi.org/10.1234/an-nuqṭah.v1i1.589

Published
2022-07-29
How to Cite
Wahyudi, I., & Khofifah, S. U. A. (2022). Media Talking Stick dalam Pembelajaran Maharah al-Kalam di MA Assunniyyah Jember. An-Nuqtah, 1(3), 63-69. https://doi.org/10.1234/an-nuqtah.v1i3.889
Section
Articles