Metode Jigsaw dan Kepercayaan Diri Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Arab

  • Fajrur Rahman Hamid UIN RADEN MAS SAID SURAKARTA
  • Muh Fajar Shodiq Universitas Islam Negeri Raden Mas’said Surakarta
  • Muh Nanang Qosim Universitas Islam Negeri Raden Mas’said Surakarta
Keywords: Jigsaw, Arabic, confidence

Abstract

Confidence will allow students to learn Arabic to the fullest. But is the self-confidence built in the classroom in accordance with the jigsaw theory? This research oriented to explain how the process of learning Arabic at MTs Sadamiyyah Jepara by using a jigsaw was in accordance with jigsaw theory and whether it was able to increase students' self-confidence. This type of research was qualitative research. The results of this study found that the application of jigsaw in Arabic learning was in accordance with the theory and could prove that the application of jigsaw in Arabic learning was able to increase students' self-confidence. Through these results Jigsaw can be used to develop students' confidence in learning Arabic.

References

Andriani, I., Nursuprianah, I., & Munawaroh, M. (2015). Perbandingan Kepercayaan Diri Siswa Dalam Belajar Matematika Antara Yang Menggunakan Metode Jigsaw Dengan Metode Inkuiri Terbimbing Di Kelas Vii Smp Satu Atap Negeri Talun Kabupaten Cirebon. Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching, 4(2). https://doi.org/10.24235/eduma.v4i2.28

Chintia, E. T., Mahluddin, M., & Ikhtiati, I. (2020). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SDN 07 LIMBUR KAB. MERANGIN (Doctoral dissertation, UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi).

Kafi, F. A., & Husna, Z. F. (2022). Innovation of Arabic Speaking Skill Development with Comic Media at MTs Mabdaul Ma'arif Jember. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 4(2), 45-51.

Manan, A. M. R. A. J., & Nafsah, N. H. B. (2021). At-Ṭarāiq an-Nājiḥah fī Taʻlīm Mahārah al-Kalām fi Lugah al-ʻArabiyyah. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 3(2), 73-82.

Nugrahani, F., & Hum, M. (2014). Metode penelitian kualitatif. Solo: Cakra Books, 1(1).

Nurhuda, A. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Bahasa Arab pada Santri Nurul Huda Kartasura. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 4(1), 23-29.

Pratiwi, I. D., & Laksmiwati, H. (2016). Kepercayaan Diri dan Kemandirian Belajar Pada Siswa SMA Negeri “X.” Jurnal Psikologi Teori Dan Terapan, 7(1), 43. https¬://doi.¬org/10.¬26740/jptt.v7¬n1-.p43-49

Ramadhani, T. N., & Putrianti, F. G. (2014). Hubungan antara kepercayaan diri dengan citra diri pada remaja akhir. Jurnal Spirits, 4(2), 22-32.

Satori, D. & Aan, K. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif (VII).

Sholihah, H. A., Koeswardani, N. F., & Fitriana, V. K. (2016). Metode Pembelajaran Jigsaw Dalam Meningkatkan Ketrampilan Komunikasi Siswa SMP. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 160–167.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif , Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Tanjung, Z., & Amelia, S. (2017). Menumbuhkan Kepercayaan Diri Siswa. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 2(2), 2–6. https://doi.org/10.29210/3003205000

Widiyani, S. P. (2021). Optimalisasi Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris dan Percaya Diri melalui Jigsaw pada Siswa Kelas X SMK. 339–344.

Yeni, E. Hardianto, & Suwandi (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Metro. Jurnal Mahasiswa Prodi Mate-matika UPP, 1(2), 1-5.

Yuwinda, Ibrahim, M. Y., & Sulistyarini. (2015). Analisis penggunaan metode mengajar guru pada mata pelajaran sosiologi smas taman mulia sungai raya. Jurnal FKIP Untan, 2(2), 0–10.

Published
2022-10-28
How to Cite
Hamid, F., Shodiq, M., & Qosim, M. (2022). Metode Jigsaw dan Kepercayaan Diri Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Arab. An-Nuqthah, 2(1), 8-14. https://doi.org/10.1234/an-nuqthah.v2i1.905
Section
Articles