Peningkatan Penguasaan Mufradat Bahasa Arab dengan Media Gambar pada Siswa Kelas XI I MA As-Sunniyyah Kencong Jember
Abstract
Arabic is a language that we need to learn, as it is important for Muslims to understand the Qur'an and hadith. To understand it, you must memorize Arabic mufrodat first. In reality on the ground, not a few of the class XI I MA Assunniyyah students have difficulty in mastering mufrodat. The use of image media can help make it easier for students to improve their vocabulary. The purpose of this study was to assist class XI.I students in improving their mastery of Arabic mufrodat with the help of picture media. This research is a qualitative research because the object of research is focused on increasing the mastery of Arabic mufrodat using image media. The results showed that female students were more dominant in getting an A score compared to students who got less B and C grades. The results of this research indicate that image media can be used to improve the Arabic mufrodat mastery of class XI I MA As-Sunniyyah Kencong Jember students.
References
Assyauqi, M. I. (2014). Pengembangan Media Pada Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab Berbasis Kom¬puter Menurut Konsep Teknologi Pembelajaran. Jurnal Al Maqayis, 2(1).
Hasnah, S. (2015). Pembelajaran Kosakata (Mufradä€ T) Bahasa Arab Melalui Media Gambar Untuk Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa Pada Jurusan Pai Fakultas Tarbiyah Iain Palu. Istiqra: Jurnal Hasil Penelitian, 3(1), 197-225.
Hilmi, H. (2017). Efektivitas Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Lantanida Journal, 4(2), 128-135.
Indah Puji, S. (2022). IMPLEMENTASI MEDIA GAMBAR DALAM PENGUASAAN KOSA KATA BAHASA ARAB SISWA KELAS III MI AL-AHLIYAH KECAMATAN KOTABARU KABUPATEN KA¬RAWANG (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).
Kafi, F. A., & Husna, Z. F. (2022). Innovation of Arabic Speaking Skill Development with Comic Media at MTs Mabdaul Ma'arif Jember. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 4(2), 45-51.
Kartum, K. (2020). Penerapan Media Gambar Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Dapat Meningkatkan Antusiasme Dan Hafalan Kosa Kata (البيانات الشخصية) Siswa. Journal for Lesson and Learning Studies, 3(1), 13-21.
Khori, A., & Astuty, A. W. (2017). Pengaruh Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Penga-jaran Kosakata Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan BASIS, 1(1).
Khotimah, S. H., Sunaryati, T., & Suhartini, S. (2020). Penerapan Media Gambar Sebagai Upaya dalam Pening¬katan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 676.
Kusyanti, E. (2018). Upaya Meningkatkan Penguasaan Mufrodat Melalui Media Gambar Pada Pem-belajaran Bahasa Arab kelas VII-5 Semester I Madrasah Tsanawiyah Negeri 24 Jakarta Tahun Pe-lajaran 2015/2016. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 4(3), 70-82.
Muna, W. (2014). Kartu Permainan: Media Pembelajaran Bahasa Arab Kontekstual. Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 7(1), 84-100.
Mutmainnah, D. (2021). Implementasi Media Visual (Gambar) Dalam Meningkatkan Hafalan Kosakata (المفردات) Bahasa Arab Pada Siswa Kelas VIII. al-Hikmah: Jurnal Studi Islam, 2(4), 92-104.
Nazarah, H. (2017). Meningkatkan Pengenalan Kosakata Bahasa Arab melalui Pemanfaatan Media Gam¬bar pada Anak Kelompok B di RA Al-Jannah Jakarta. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 113-124.
Prihartini, Yogia & Ridha DS, M. (2017). Panduan Guru Dalam Penggunaan Gambar Dan Kartu Kata Se¬bagai Media Pembelajaran Bahasa Arab. Islamika : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 17(2), 121–151.
Primaningtyas, M. (2018). Penerapan Media Gambar Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Ihtimam: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 45-68.
Qibtiyah, M., & Walfajri, W. (2020). Pengajaran Bahasa Arab Menggunakan Media Gambar Bergerak Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata. An Nabighoh, 22(01), 71-86.
Rizqi, M. R. (2018). Peran Media Gambar Berseri dalam Meningkatkan Motivasi Kemampuan Menulis Karangan Bahasa Arab. EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 7(2), 137-154.
Sholihah, S. (2017). Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran Mufrodat. Tarling: Journal Of Language Education, 1(1), 62-76.
Zainuri, Z., & Jannah, H. M. A. (2021). Penerapan Media Gambar pada Pembelajaran Mahārah Al-Kitā-bah di MA Irsyadun Nasyi’in. An-Nuqtah, 1(1), 7-12.