Non-Linguistic Approach in The Formation of The Arabic Language Environment

  • Aulia Rahman Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Mandailing Natal, Sumatra Utara, Indonesia
Keywords: Arabic language environment, non linguistics approach, Arabic learning

Abstract

This research tries to explore non-linguistic factors as an approach in the formation of the Arabic language environment. Meanwhile, related to the research background above, re­­searchers tried to analyze the role and non-lingustic approach in Ma’had Abu Ubaidah Me­dan. This research is an analytical description research sourced from literature surveys and experience surveys. The thing found in this study is that the non-linguistic approach in the formation of the Arabic language environment in Ma’had Abu Ubaidah Medan has several aspects and each aspect causes implications for the development of students’ Arabic language skills. Attention to non-linguistic approaches results in a positive in the formation of the Arabic language environment.

References

Ardinal, E. (2013). Pemikiran Syauqi Dhaif dan Upaya Pembaharuannya di Bidang Pengajaran Nahwu (Telaah Buku Tajdid Al-Nahwi Karya Syauqi Dhaif). Journal Islamika, 13(2), 177–190.

Astuti, E. S. (2019). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Speaking Performance Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris. Paradigma: Jurnal Filsafat, Sains, Teknologi, Dan Sosial Budaya, 25(2), 27–33. https://doi.org/10.33503/paradigma.v25i2.543

Baroroh, R. U., & Rahmawati, F. N. (2020). Metode-Metode Dalam Pembelajaran Keterampilan Bahasa Arab Reseptif. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 9(2), 179–196. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v9i2.181

Efflamengo, L., & Asyrofi, S. (2020). Analisis Faktor Kesulitan Belajar Bahasa Arab pada Siswa Tunanetra di MAN 2 Sleman. EDULAB: Majalah Ilmiah Laboratorium Pendidikan, 4(2), 43–58. https://doi.org/10.14421/edulab.2019.42-03

Leotamara, W. (2022). Problematika non linguistik dalam pembelajaran bahasa inggris pada siswa kelas iii sdn kincang 03 kabupaten madiun. IAIN Ponorogo.

M.Y. HANAFIA. (2020). Pengaruh Budaya Organisasi, Motivasi, dan Displin Kerja Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan di Ma’had Abu Ubaidah Bin Al Jarrah Medan. Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.

Maslan, D. (2021). Penggunaan Teknik Insyā ’ Dalam Pembelajaran Al - Kitābah Di Ma ’ had Abu Ubaidah Bin Al -Jarrah Sumatera Utara. 1, 1–15.

Meutia, C. I., Wiandari, F., Husaini, A. H., Pendidikan, P., & Inggris, B. (2020). Problematika Non-Linguistik Siswa Dalam. Jurnal Pena Edukasi, 7(2), 81–89.

Nafsah, N. H. Bin, & Manan, A. M. R. A. J. (2021). Musykilāt Tadrīs Mahārah al-Kalām fī Ma'had Dār a'-'ālibīn al-Qādiri 2 Gumukmas Jember. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 3(1), 21–32. https://doi.org/10.36835/alfusha.v3i1.431

Nurhuda, A. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Bahasa Arab pada Santri Nurul Huda Kartasura. Arabic Language Education Journal, 4(1), 23–29. https://doi.org/10.36835/alfusha.v4i1.749

Rahman, A. (2020). Daur al Ma’had Fii Tanmiyah Dafi’iyyah Muta’alim al Lughah al Arabiyyah Hasba Namudjaz Ta’alumihim (Dirasah Al Halah Fii Al Ma’had Abd Ar Rahman Bin Auf Malang). EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 9(1), 54–67.

Rahman, A. (2020). Inovasi Pembelajaran Bahasa Arab Bagi Non Arab (Studi Ma’had AMCF). Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan …, 6(1), 96–106. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/ihya/article/view/7776

Rahman, A. (2021). Analisa Buku Ajar Untuk Pengembangan Keterampilan Menulis Bahasa Arab Anak Usia Dini. JURNAL TILA (Tarbiyah Islamiyah Lil Athfaal), 1(2), 12–22.https://jurnal.stainmadina.ac.id/index.php/tila/article/view/558%0Ahttps://jurnal.stain-madina.ac.id/index.php/tila/article/download/558/514

Rahman, A. (2021). Peran Lingkungan Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Penguasaan Bahasa Arab Pada Pesantren Izzur Risalah Panyabungan. Prosiding Konferensi Nasional I Hasil Pengabdian Masyarakat, 1(1), 83–92.

Taubah, M. (2019). Maharah dan Kafa’ah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Studi Arab, 10(1), 31–38. https://doi.org/10.35891/sa.v10i1.1765

Published
2023-06-30
How to Cite
Rahman, A. (2023). Non-Linguistic Approach in The Formation of The Arabic Language Environment. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 5(2), 57-63. https://doi.org/10.36835/alfusha.v5i2.1185
Section
Articles