Enhance Mahārah al-Kalām of 9th-Grade Students at MTs Haji Ilyas Using “Word Guessing Game”
Abstract
The ability to speak Arabic needs to be supported by mastery of Arabic vocabulary, and one of the strategies is the application of the Arab word guessing method to students. The purpose of this study was to determine the improvement of Arabic language skills of 9th-Grade Students at MTs Haji Ilyas Jember students after the application of the word guessing method, in order to support the mastery of mahārah al-kalām students. This research uses qualitative methods with data collection techniques through pre-test, post-test, interview, observation and documentation. The results showed that the application of this method can improve students’ Arabic language skills. This is evidenced by 90% of students experiencing significant development after the implementation of this method, while the remaining 10% is considered sufficient. This shows that learning Arabic with the word guessing method can help students in mastering Arabic vocabulary as a support for mastery of mahārah al-kalām.
References
Abdurochman, A. (2017). Strategi Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Bagi Non Arab. An Nabighoh, 19(1), 63-83.
Ali, J. (2019). Permainan Sebagai Strategi Aktif Learning Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Stain Pekalongan.
Astuti, W. (2016). Berbagai Strategi Pembelajaran Kosa Kat Bahasa Arab. AL-MANAR: Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 5(2).
Aziz, M. H. (2020). Pembelajaran Mahārah al-kalām pada Program Kursus Bahasa Arab Pondok Pesantren Darul Lughah wad Dirasatil Islamiyah. Nady Al-Adab: Jurnal Bahasa Arab, 17(1), 13-28.
Furoidah, A., & Jum’ah, M. L. (2022). Peningkatan Penguasaan Mufradat Bahasa Arab dengan Media Gambar pada Siswa Kelas XI I MA As-Sunniyyah Kencong Jember. An-Nuqthah, 2(1), 1-7.
Hilmi, H. (2021). Metode Inovatif Pembelajaran Mahārah al-kalām. Intelektualita, 10(01).
Kafi, F. A., & Husna, Z. F. (2022). Innovation of Arabic Speaking Skill Development with Comic Media at MTs Mabdaul Ma’arif Jember. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 4(2), 45-51.
Munawaroh, M. (2020). Pengaruh Metode Tebak Kata Terhadap Peningkatan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Di Madrasah Diniyah Al-Hidayah Gempol Pasuruan. Studi Arab, 11(2), 129-136.
Nalole, D. (2018). Meningkatkan Keterampilan Berbicara (Maharah al-kalam) Melalui Metode Muhadtsah dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Minhaj: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 129-145.
Putri, R. (2021). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Permainan Kolase Bahan Bekas Studi Literatur. Jurnal Golden Age, 5(2), 314-322.
Rahmanudin, I., & Syah, B. L. (2022). Penggunaan Metode Fitrah Berbasis Multimedia dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 4(2), 76-83.
Rosmayanti, R. R., & Kosim, N. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Bahasa Arab Melalui Cooperative Learning Tipe Tebak Kata. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 1(2).
Sam, Z. (2016). Metode Pembelajaran Bahasa Arab. Nukhbatul’ulum: Jurnal Bidang Kajian Islam, 2(1), 206-220.
Sani, R. A. (2013). Inovasi pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara, 89-98.
Taubah, M. (2014). Problematika Mahasiswa Dalam Berbicara Bahasa Arab. Studi Arab, 5(1), 23-36.
Uliyah, A., & Isnawati, Z. (2019). Metode permainan edukatif dalam Pembelajaran bahasa arab. Shaut Al Arabiyyah, 7(1), 31-43.
Umarella, S., Saimima, M. S., & Husein, S. (2018). Urgensi Media Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal IAIN Ambon, 1.
Wiza, R. (2018). Model Pembelajaran Tebak Kata Menggunakan Software Crossword Dalam Pengajaran Mufradat. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 2(2), 189-200.
Widya, R. (2020). Dampak Negatif Kecanduan Gadget Terhadap Perilaku Anak Usia Dini Dan Penanganannya Di Paud Ummul Habibah. Jurnal Abdi Ilmu, 13(1), 29-34.
Zulmiati, a. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Tebak Kata terhadap Kemampuan Siswa dalam Menghafal Mufradat bahasa Arab di Kelas VII MTs An-nur Nusa (Doctoral Dissertation, Institut Agama Islam Muhammadiyah Sinjai).
Copyright (c) 2023 Nor Holis bin Nafsah, Ahmad Royhan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.