Analisis Soal Tematik Bahasa Arab berbasis HOTS pada Kelas XII MAN 3 Jember

  • Fina Aunul Kafi Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
  • Zidni Ilma Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 3 Jember, Jawa Timur, Indonesia
Keywords: Question items, thematic, HOTS, LOTS, Arabic skills

Abstract

The failure of learning Arabic can occur because of the measurability of the tests used to test students' abilities which results in information on student learning outcomes that are not mapped properly. This article aimed to analyze the HOTS-based Arabic thematic test items for class XII MAN 3 Jember in the 2020/2021 academic year in ar-riyāḍah and ash-syabāb material. Researchers used quantitative methods with item measurement techniques through the multiple-choice item analysis application Anates Version 4.0.2. The research findings showed that of the 15 questions tested, there were 9 questions that had not been HOTS, reliability was 0.78, and distractors number 4, 10, 11, and 14 could not be used. There were 4 questions with inappropriate interpretation and the rest were feasible with improvement. The questions being tested still need to be corrected both qualitatively and quantitatively.

References

Arinkunto, S. (2002). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Fauziah, I. R. N., Syihabudin, S., & Sopian, A. (2020). ANALISIS KUALITAS TES BAHASA ARAB BERBASIS HIGHER ORDER THINKING SKILL (HOTS). لسـانـنـا (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Pembelajarannya, 10(1), 45-54.

Fikriyah, N. (2021). Analisis Butir Soal Ulangan Tengah Semester Mata Pelajaran Bahasa Arab Kelas VII Semester Ganjil SMP Muhammadiyah 1 Yogyakarta Tahun Ajaran 2019/2020. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2).

Hajaroh, S. (2016). Perbandingan Reliabilitas Butir Soal Bahasa Arab Antara Pilihan Ganda dengan Menjodohkan pada Tes Buatan Guru. eL-HIKMAH: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam, 10(2), 157-178.

Helmawati, D., & SE, M. P. I. (2019). Pembelajaran dan Penilaian Berbasis Hots. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Kamali, A. S. (2019). Pengaruh Soal Tipe HOTS Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Cakrawala Pedagogik, 3(2), 128-131.

Laili, M. Ketepatan Kontruksi Butir Pilihan Ganda Bahasa Arab. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab, 3(2), 111-124.

Maulana, D., & Sanusi, A. (2020). Analisis Butir Soal Bahasa Arab Ujian Akhir Madrasah Bersama Daerah (UAMBD) Madrasah Ibtidaiyah Tahun 2017-2018. Ta’lim al-’Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab & Kebahasaaraban, 4(1), 12-24.

Nafsah, N. H. B., & Manan, A. M. R. A. J. (2021). Musykilāt Tadrīs Mahārah al-Kalām fī Ma‘had Dār aṭ-Ṭālibīn al-Qādiri 2 Gumukmas Jember. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 3(1), 21-32.

Nugroho, R. A. (2018). HOTS (Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi: Konsep, Pembelajaran, Penilaian, dan Soal-soal). Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia.

Purwanti, M. (2014). Analisis Butir Soal Ujian Akhir Mata Pelajaran Akuntansi Keuangan Menggunakan Microsoft Office Excel 2010. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 12(2).

Santi, D. P. D., & Praja, E. S. (2021). Peningkatan Kompetensi Guru: Membuat Soal HOTS dan Pengecoh Tipe Multiple Choice. ABDIMASKU: JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT, 4(2), 139-144.

Syarofah, A. & Barry, M.Y.F. (2020). Bahasa Arab MA Kelas XII. Jakarta: Direktorat KSKK Madrasah Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama RI.

Zainuri, Z., & Jannah, H. M. A. (2021). Penerapan Media Gambar pada Pembelajaran Mahārah Al-Kitābah di MA Irsyadun Nasyi’in. An-Nuqtah, 1(1), 7-12.

Zhukaira, Z. Analisis Butir Tes Ujian Akhir Madrasah Mata Pelajaran Bahasa Arab Siswa Madrasah Aliyah Tahun Ajaran 2008-2009. Jurnal Penelitian Pendidikan Unnes, 27(1), 125837.

Published
2022-01-05
How to Cite
Kafi, F., & Ilma, Z. (2022). Analisis Soal Tematik Bahasa Arab berbasis HOTS pada Kelas XII MAN 3 Jember. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 4(1), 1-9. https://doi.org/10.36835/alfusha.v4i1.729
Section
Articles