Penerapan Metode Grammar Translation untuk Baca-Tulis di MA As-Sunniyyah Jember

  • Ahmad Mizan Rosyadi IAI Al-Falah As-Sunniyyah Kencong Jember
  • Muhammad Shokhibul Hidayah Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
Keywords: Al-Jurūmiyyah book, grammar-translation method, Arabic language skills

Abstract

The lack of understanding of Arabic grammar as experienced by class XI D students at MA As-Sunniyyah makes students have weaknesses in analyzing and reading Arabic texts. This research aimed to describe the application of the grammar-translation method for class XI D at MA As-Sunniyyah through al-Jurūmiyyah book. This article used a qualitative approach with data collection through observation and documentation. The results of the research showed that the application of the grammar-translation method through the al-Jurūmiyyah book in class XI D MA As-Sunniyyah made students able to hone vocabulary preparation skills and identify iʻrāb through Arabic text reading with levels of 39% very capable, 39% able, and 22% less able. The grammar-translation method with the use of the al-Jurūmiyyah book in Arabic lessons can be used to hone students' skills in Arabic grammar.

References

Aliyah, A. (2018). Pesantren Tradisional Sebagai Basis Pembelajaran Nahwu Dan Sharaf Dengan Menggunakan Kitab Kuning. Al-Ta'rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 6(1), 1-25.

Arsyad, M. H. (2019). Metode-Metode Pembelajaran Bahasa Arab Berdasarkan Pendekatan Komunikatif Untuk Meningkatkan Kecakapan Berbahasa. Shaut Al Arabiyyah, 7(1), 13-30.

Dodi, L. (2013). Metode Pengajaran Naḥwu Shorof; ber-Kaca dari Pengalaman Pesantren. Tafáqquh: Jurnal Penelitian Dan Kajian Keislaman, 1(1), 100–122.

Fatimah, T., Fauzi, M. P., & Akhiryani, A. (2021). Implementasi Penggunaan Kitab Matnu Al-Jurūmiyyah Pada Madrasah Tsanawiyah. Albariq: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 29-44.

Hanun, A., & Wassalwa, A. (2017). Problematika Implementasi Qowaid Al-Lughah dalam Membaca Kitab Kuning di Madrasah Ta'hiliyah Ibrahimy. Lisan al-Hal: Jurnal Pengembangan Pemikiran dan Kebudayaan, 11(1), 87-104.

Holimi, M. (2020). Metode Qawa’id dan Tarjamah dalam Pembelajaran Menterjemah Bahasa Arab di Pondok Pesantren Baitussholihin Probolinggo. Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 59-76.

Ihsan, M., & Ziadatulhasanah, Z. (2020). Pengaruh Metode Qiyasi Dalam Penguasaan Nahwu Terhadap Kemampuan Siswa Membaca Teks Bahasa Arab. Ta'dib: Jurnal Pendidikan Islam dan Isu-Isu Sosial, 18(1).

Ismail, F. (2017). Paradigma Kebudayaan Islam: Studi Kritis dan Refleksi Historis. Titian Ilahi Press.

Isnainiyah, I. (2019). PENGEMBANGAN KITAB MATAN AL-JURUMIYAH DENGAN PENDEKATAN INDUKTIF UNTUK SISWI MADRASAH DINIYAH NURUL ULUM.

Kasanah, K., & Sauri, S. (2020). Implementasi Metode Gramatika-tarjamah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Mts Futuhiyyah 2 Mranggen. Prosiding Konferensi Ilmiah Mahasiswa Unissula (KIMU) Klaster Humanoira.

Kurniawan, H., & Khumaidi, M. W. (2019). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN ISTIQRA’I UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN NAHWU SISWI KELAS VII-A SEMESTER GENAP MTs DARUL HUFFAZH PESAWARAN TAHUN PELAJARAN 2013/2014 M. An Naba, 2(1), 35-49.

Kusnadi, K. (2019). Metode Dramatika Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Bahasa Arab, 1(1), 8-13.

Mahmuddin, R., & Nur, C. (2020). Teknik Pembelajaran Ilmu Naḥwu Berdasarkan Teori Integrasi. Nukhbatul Ulum: Jurnal Bidang Kajian Islam, 6(1), 136-144.

Sari, A. P. P. (2018). Tinjauan Terhadap Metode Pembelajaran Bahasa Arab: Metode Naḥwu Terjemah, Metode Langsung, Metode Audiolingual Dan Metode Gabungan. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 3(2), 103-126.

Syarif, F. (2017). Analisis Metode Pembelajaran Ilmu Nahwu Pada Majelis Taklim al-Amanah Kebon Jeruk Jakarta Barat. al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 31-60.

Published
2022-01-30
How to Cite
Rosyadi, A., & Hidayah, M. (2022). Penerapan Metode Grammar Translation untuk Baca-Tulis di MA As-Sunniyyah Jember. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 4(1), 30-36. https://doi.org/10.36835/alfusha.v4i1.748
Section
Articles