Analisis Kesulitan Belajar Bahasa Arab pada Santri Nurul Huda Kartasura

  • Abid Nurhuda UIN Raden Mas Said Surakarta
Keywords: Learning difficulties, linguistic factors, non-linguistic factors, learning Arabic

Abstract

Among the many languages, Arabic has a special feature in the form of structure, vocabulary, and grammar. There are many students who still stumble in reading, find it difficult to speak, write, and listen as experienced by students of Nurul Huda Kartasura so the purpose of this article was to analyze their difficulties in learning Arabic. The method used in this article was descriptive qualitative with observation, documentation, and interviews as data collection techniques. The problem of learning Arabic for the students of Nurul Huda Kartasura was found in linguistic factors which included pronunciation, sentence structure, vocabulary, morphology, and syntax. While other factors were non-linguistic which included low interest, individual differences, and time constraints. These two inhibiting factors often surround Arabic students who become obstacles in learning Arabic and need more attention to overcome both.

References

Ahmadi, A., & Supriyono, W. (2013). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Chaer, A. (2012). Linguistik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.

Dimyati & Mudjiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Djais, K. M. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Hiwar Pada Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Negeri Ternate. JURNAL DODOTO, 18(18), 78-91.

Djamarah, S. B. (2008). Psikologi Belajar. Edisi 2. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Fahrurrozi, A. (2014). Pembelajaran Bahasa Arab: Problematika Dan Solusinya. ArabiyĆ¢t, Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 1(2), 161-180.

Hamalik, O. (2002). Metode Belajar dan Kesulitan-kesulitan Belajar. Jakarta: Gramedia.

Hermawan, A. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Hidayat, N. S. (2012). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. An-Nida', 37(1), 82-88.

Hidayat, N. R., & Hawanti, S. (2021). Problematika Penguasaan Tiga Bahasa pada Santri Putra Kelas X di Pondok Pesantren Modern Zam-Zam Muhammadiyah Cilongok Tahun Ajaran 2019/2020. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 8(1), 47-55.

Islam, A. M. S. (2015). Faktor Demotivasi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Perspektif Siswa Madrasah. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 2(1), 1-16.

Mulyadi, H. (2010). Diagnosis kesulitan belajar dan bimbingan terhadap kesulitan belajar khusus. Yogyakarta: Nuha Litera.

Pamessangi, A. A. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Bahasa Arab Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palopo. AL IBRAH: Journal of Arabic Languange Education, 2(1).

Permata, B. A. (2015). Teori generatif-transformatif Noam Chomsky dan relevansinya dalam pembelajaran bahasa Arab. EMPIRISMA: Jurnal Pemikiran Dan Kebudayaan Islam, 24(2).

Sardiman. (2003). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sidiq, U., Choiri, M., & Mujahidin, A. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9).

Subini, N. (2013). Mengatasi Kesulitan Belajar pada Anak. Yogyakarta: Javalitera.

Suryani, Y. E. (2010). Kesulitan belajar. Magistra, 22(73), 33.

Syah, M. (2013). Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Press.

Syafaah, D. & Dewi, I. S. (2019). Tantangan Pesantren Salaf Dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Era Globalisasi. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 5(5), 576-584.

Valendri, E. (2017). Upaya Guru Pembimbing Mengatasi Kesulitan Belajar Melalui Bimbingan Belajar di SMA Negeri 1 Kota Bengkulu. Psikodidaktika: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan dan Konseling, 2(2), 18-29.

Published
2022-01-27
How to Cite
Nurhuda, A. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Bahasa Arab pada Santri Nurul Huda Kartasura. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 4(1), 23-29. https://doi.org/10.36835/alfusha.v4i1.749
Section
Articles