Adaptasi Belajar Baca Kitab Kuning Model Sidogiri di Ponpes As-Sunniyyah Al-Jauhari Jember
Abstract
The ability of reading yellow book is a necessary requirement for students at Ponpes As-Sunniyyah Al-Jauhari Kencong Jember. Al-Miftāḥ li al-ʻUlūm method as the Sidogiri model is adapted to improve the ability of the students of Ponpes As-Sunniyyah Al-Jauhari Kencong Jember in reading the yellow book. This article pointed to describe the implementation of the Al-Miftāḥ li al-ʻUlūm method as a Sidogiri model at Ponpes As-Sunniyyah Al-Jauhari Kencong Jember. This article uses a qualitative method to analyze the data descriptively. The results exposed that the Sidogiri model could be coherent with the learning climate at Ponpes As-Sunniyyah Al-Jauhari Kencong Jember and in accordance with the expectations of Ponpes As-Sunniyyah Al-Jauhari Kencong Jember to make reading the yellow book effective. The Al-Miftāḥ li al-ʻUlūm method as the Sidogiri model can be an alternative model for the acceleration of reading the yellow book in the pesantren environment.
References
Arifin, Z. (2012). Perkembangan pesantren di Indonesia. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(1), 40-53.
Azra, A. (1999). Pendidikan Islam: tradisi dan modernisasi menuju milenium baru. Logos Wacana Ilmu.
Barizi, A. (2011). Pendidikan integratif: Akar tradisi dan integrasi keilmuan pendidikan Islam. UIN-Maliki Press.
Dhofier, Z. (1980). The pesantren tradition: a study of the role of the kyai in the maintenance of the traditional ideology of Islam in Java.
Humaidi, H. (2019). Metode Membaca Kitab Kuning Al-Miftāḥ li al-ʻUlūm Di Ponpes Sidogiri (Kajian Teknologi Pendidikan) (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).
Ismail, S. M. (2008). Strategi pembelajaran Islam berbasis PAIKEM.
Kafi, F. A., & Husna, Z. F. (2021). Pendampingan Edukasi Learning-Independence (Belajar Mandiri) pada Pelajar Bahasa Arab. An-Nuqtah, 1(1), 1-6.
Kusmanto, J., Saputro, S. I. M., Chamidah, I. N., Kusno, A., Rahman, A., & Elkarimah, M. F. (2016). Volume 11, Nomor 2, Desember 2016. LiNGUA, 11(2).
Kusyairi, A. (2018). Penerapan Metode Al-Miftah Dalam Pembelajaran Kitab Kuning Di Pesantren. An-Nahdlah, 5(1), 1-19.
Mastuhu. (1994). Dinamika sistem pendidikan pesantren: suatu kajian tentang unsur dan nilai sistem pendidikan pesantren. INIS.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
Mujali, A. (2017). Efektivitas penerapan metode al-miftah dalam meningkatkan kemampuan membaca kitab kuning bagi santri baru Di Ponpes syaichona Moh. Cholil bangkalan madura. Syaikhuna: Jurnal Pendidikan dan Pranata Islam, 8(1), 38-55.
Muzaky, C. M., & Ishari, N. (2020). Implementasi Metode Al-Miftāḥ li al-ʻUlūm dalam Pembelajaran Kitab Kuning di Ponpes Sidogiri Pasuruan. TARBIYATUNA, 13(1), 22-36.
Nata, A. (2016) Inovasi Pendidikan Islam, Jakarta: Salemba Diniyah
Rafik, A. (2016) STRATEGI DAN PENGEMBANGAN PONPES DI KABUPATEN JEMBER.
Restu, M., & Wahyuni, S. (2019). Implementasi Metode Al Miftah Lil Ulum Dalam Membaca Kitab Fathul Qorib Bagi Pemula Di Pondok Pesantren Sidogiri Salafi Kabupaten Pasuruan. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 9(3), 263-272.
Sugiyono. (2014) Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Thoriqussu’ud, M. (2012). Model-Model Pengembangan Kajian Kitab Kuning di Ponpes. Jurnal Ilmu Tarbiyah" At-Tajdid, 1(2), 226.
Wahyuni, S., & Ibrahim, R. (2017). Pemaknaan Jawa Pegon Dalam Memahami Kitab Kuning Di Pesantren. Manarul Qur'an: Jurnal Ilmiah Studi Islam, 17(1), 4-21.
Copyright (c) 2022 Muhammad Bahrul Ula

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.