Pendekatan Andragogi dalam Pembelajaran Maharah Al-Kitabah di LPBA Nurul Jadid

  • Moh Ulum Universitas Nurul Jadid, Paiton, Probolinggo, Jawa Timur, Indonesia
  • Laialatul Hadawiah Universitas Nurul Jadid, Paiton, Probolinggo, Jawa Timur, Indonesia
Keywords: LPBA, andragogy approach, mahārah al-kitābah

Abstract

LPBA Pondok Pesantren Nurul Jadid Probolinggo has implemented an andragogy approach in learning mahārah al-kitābah. This research oriented to measure the effectiveness of andragogy implementation in mahārah al-kitābah learning at LPBA. In this research, the researcher conducted qualitative and quantitative approaches. Researcher collected data through interview techniques, observation, documentation, tests, and also questionnaires. The object of the research was LPBA students. Through this research, it was found that 1) the learning process using an andragogy approach was more effective and had a great influence on students who were shown to easily express their ideas or feelings in written form; 2) the test results showed that the respondents were declared complete 100% in the mastery of compiling correct sentences in accordance with the rules of Arabic writing; and 3) based on the results of a questionnaire, an average of 80% stated "Agree" through closed questions and 90% "Strongly Agree" through open questions. This finding indicates that the implementation of the andragogy approach in learning mahārah al-kitābah can increase students' interest in learning.

References

Atika, N. A., & Muassomah, M. (2020). Penggunaan Media Kahoot! Sebagai Media Pembelajaran Maharah Kitabah (imla’) Bahasa Arab di Era Industri 4.0. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 277-297.

Bagaskara, R. (2019). REORIENTATION OF ANDRAGOGY THEORY IN THE LEARNING PROCESS. JURNAL PENDIDIKAN ROKANIA, 4(3), 315-333.

Budiwan, J. (2018). Pendidikan orang dewasa (andragogy). QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, 10(02).

Ghony, M. D. dkk. (2012). Metode Penelitian Kualitatif. Yoyakarta: Ar-Ruzz Media.

Hermawan, A. (2014). Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Kuraedah, S. (2015). Aplikasi Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(2), 82-98.

Malik, H. (2008). Teori belajar andragogi dan aplikainya dalam pembelajaran. Jurnal Inovasi, 5(2).

Muradi, A. (2016). Pembelajaran Menulis Bahasa Arab: Dalam Perspektif Komunikatif. Prenada Media.

Rosidin. (2013). Konsep Andragogi Dalam Al-Qur’an : Sentuhan Islami Pada Teori Dan Praktik Pendidikan Orang Dewasa. Malang: Litera Ulul Albab.

Rahmawati, L. (2018). Penerapan Metode Musabaqoh Bithoqoh Mukhtalithul Kalimah (MBMK) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Maharah Al-Kitabah Siswa MAN 1 Yogyakarta. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 275-299.

Rusdiana, A., & Arifin, B. S. (2020). Andragogi: Metode dan Teknik Memanusiakan Manusia. Bandung: Pusat Penelitian dan Penerbitan UIN Sunan Gunung Djati.

Setyawan, C. E. (2017). Pendekatan Andragogi dalam Pembelajaran Bahasa Arab. al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 313-330.

Sholehuddin, A., & Wijaya, M. (2019). Implementasi Metode Amtsilati Dalam Meningkatkan Kemampuan Maharah Qiro’ah. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 3(1), 47-64.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Sujarwo, S. (2007). Strategi Pembelajaran Partisipatif Bagi Belajar Orang Dewasa (Pendekatan Andragogi). Majalah Ilmiah Pembelajaran, 3(2).

Sumar, S. (2018). Andragogi dan Tujuan Pendidikan Islam: Analisis Konsep Dalam Menyempurnakan Kehidupan Manusia. Mawa'izh: Jurnal Dakwah dan Pengembangan Sosial Kemanusiaan, 9(1), 118-134.

Suprijanto. (2012). Pendidikan Orang Dewasa. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Waspodo, M. (2009). Peran Tutor dalam Pembelajaran dengan Pendekatan Andragogi. Jurnal Ilmiah VISI, 4(1), 63-70.

Winarti, A. (2018). Pendidikan Orang Dewasa (Konsep dan Aplikasi). Bandung: Alfabeta.

Yusuf, J., Alhafidz, A. Z., & Luthfi, M. F. (2019). Menulis Terstruktur Sebagai Urgensi Pembelajaran Maharah Al-Kitabah. An Nabighoh, 21(02), 203-214.

Published
2022-06-27
How to Cite
Ulum, M., & Hadawiah, L. (2022). Pendekatan Andragogi dalam Pembelajaran Maharah Al-Kitabah di LPBA Nurul Jadid. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 4(2), 37-44. https://doi.org/10.36835/alfusha.v4i2.826
Section
Articles