Innovation of Arabic Speaking Skill Development with Comic Media at MTs Mabdaul Ma'arif Jember

  • Fina Aunul Kafi Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
  • Zulfa Faridhatul Husna Institut Agama Islam Al-Falah As-Sunniyyah, Kencong, Jember, Jawa Timur, Indonesia
Keywords: speaking competence, learning media, comic media

Abstract

Speaking competence (mahārah al-kalām) is a basic skill that students need to master in learning Arabic. The use of comics learning media can help students improve this competence. This research aimed to describe the implementation of mahārah al-kalām learning using comic media which was applied at MTs Mabdaul Ma'atif Jombang Jember. This study used qualitative research methods because the object of research focused on the learning process of mahārah al-kalām with comic media. The results of the application of comic media showed that 7.14% of students were very able to improve the competence of mahārah al-kalām by using comic media, 89.29% were classified as capable, and 3.57% of students were less able based on assessment indicators. This media can be used as an alternative in learning Arabic to hone students' Arabic speaking skills.

References

Amirudin, N. (2017). Problematika pembelajaran bahasa Arab. TAMADDUN: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Keagamaan, 1-12.

Farid, E. K., & Yunus, M. (2021). Komik Sebagai Media Pembelajaran dalam Pembelajaran Mahārat Al-Kalãm. At-Ta’lim: Jurnal Pendidikan, 7(2), 82-91.

Fayruza, A. Z., & Yodhi, A. B. P. (2018). Literasi Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Media Pembelajaran Komik Untuk Siswa Tingkat SD/MI.

Hidayah, N. (2019, November). PENGGUNAAN COMIC BOOK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN TERHADAP UPAYA MENINGKATKAN PEMAHAMAN BAHASA ARAB MAHASISWA UNIVERSITAS KH. A. WAHAB HASBULLAH JOMBANG. In Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin (Vol. 2, No. 1, pp. 165-168).

Kuswoyo, K. (2017). Konsep Dasar Pembelajaran Mahārah Al-Kalam. An-Nuha: Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya Dan Sosial, 4(1), 83-92.

Manan, A. M. R. A. J., & Nafsah, N. H. B. (2021). At-Ṭarāiq an-Nājiḥah fī Ta'līm Mahārah al-Kalām fi Lugah al-'Arabiyyah. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 3(2), 73-82.

Musleh, O. A., Ibrahim, M. A., & Altakhaineh, A. R. M. (2020). Non-native speakers’ attitudes towards the use of short Arabic stories in language classes. Journal of Language and Linguistic Studies, 16(4), 1760-1773.

Pratama, Y. A. (2017). PENGGUNAAN MEDIA KOMIK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS V DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SDN 1 SUKABUMI BANDAR LAMPUNG (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Qasim, M., & Maskiah, M. (2016). Perencanaan Pengajaran dalam Kegiatan Pembelajaan. Jurnal Diskursus Islam, 4(3), 484-492.

Riwanto, M. A., & Wulandari, M. P. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Komik Digital (Cartoon Story Maker) dalam pembelajaran Tema Selalu Berhemat Energ. JURNAL PANCAR (Pendidik Anak Cerdas dan Pintar), 2(1).

Rusmana, I. M., & Kurniawarsih, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Matematika Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Berbasis Budaya. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 1(1), 39-48.

Sadiyah, H. (2018). Bermain peran (role playing) dalam pembelajaran maharah al-kalam di PKPBA UIN Maliki Malang. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 3(2), 1-29.

Saputro, H. B., & Soeharto, S. (2015). Pengembangan media komik berbasis pendidikan karakter pada pembelajaran tematik-integratif kelas IV SD. Jurnal Prima Edukasia, 3(1), 61-72.

Suryapermana, N. (2017). Manajemen perencanaan pembelajaran. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 3(02), 183-193.

Tresnawati, D., Satria, E., & Adinugraha, Y. (2016). Pengembangan Aplikasi Komik Hadits Berbasis Multimedia. Jurnal Algoritma, 13(1), 99-105.

Published
2022-06-27
How to Cite
Kafi, F., & Husna, Z. (2022). Innovation of Arabic Speaking Skill Development with Comic Media at MTs Mabdaul Ma’arif Jember. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 4(2), 45-51. https://doi.org/10.36835/alfusha.v4i2.853
Section
Articles